Lavendel i dåsen... eller: Julesøg med SuperSelma

I går var powerprinsessen og jeg var på Nose Work-kursus (Julesøg - begyndere) hos Tina og Hougaard & hund.
Udover at det var et godt og udbytterigt kursus, var det tophyggeligt, da Maria og Moby og Paul, Megan, Lille Bjørn og Max også var med. De har gået på et begynderhold sammen hos Tina, så Jeanette og Yogi samt Selma og jeg var de eneste, der ikke havde været med tidligere.

Vi lagde ud med ½ times teori, snak om, hvor de enkelte ekvipager var henne i træningen, og hvad planen for aftenen var, og som vanligt gik der snak og lettere nørderi i den - love it! Ja ok, og lettere(!) fredagsstemning kan man vist også sige, der hurtigt kom, heraf overskriften..

Første søg var i butikken, og her havde Tina lavet 3 parrede søg til Selma. Hun arbejdede hurtigt (meget hurtigt!), ivrigt men alligevel koncentreret og superflot, og på trods af forstyrrelser som bl.a. kanin- og rævedummies på samme hylde som den ene duftkilde, valgte hun omgivelserne fra og fandt alle 3 duftkilder uden problemer.


Mange spændende dufte, men hvor er kilden?

Tæt på duftkilden


Næste søg var på toilettet, og her var et enkelt parret søg. Selma og jeg stod et splitøjeblik ved døren, indtil der lige var ro på hende, hun tog et dybt snus ind, fik lov at søge, og hun gik direkte til kilden! BUM!
De fleste arbejdede med parrede søg plus "løse" godbidder, men på min opfordring fik Selma kun de "rene" parrede søg, da jeg ikke mente, de ekstra godbidder ville gøre noget godt i forhold til hendes søg. Der er masser af intensitet og glæde i Selmas søg, og da jeg gik fra godbidder til parrede søg, oplevede jeg, at der kom mere koncentration og systematik i søget, uden det gik udover intensitet og glæde. Det samme oplevede jeg heldigvis i går, så jeg havde ret i min antagelse, og jeg er sikker på, at det vil blive endnu bedre, når hun begynder at arbejde på ren duft.  


Direkte til kilden - hvor svært kan det være?
  

Da alle hunde havde været igennem butiks- og toiletsøg, kom turen til selve julesøget, der var lavet som en konkurrence - beholdersøg med ren duft.
Der var en masse pakker på række og skåle med julekugler som forstyrrelse. Selma var meget interesseret i alle pakkerne, men lidt mere i den lille gule... Videre hvor hun puffede ivrigt til en med motiver, tilbage til den gule, hvor hun væltede den ene skål med julekugler, så der var kugler overalt og derefter tilbage og puffe til den med motiverne... Egentlig var jeg først sikker på, det var den gule, men blev i tvivl, da hun puffede til den anden igen, og da den gule var ved siden af alle de trillende kugler, blev jeg enig med mig selv om at stole på hunden og vælge den, hun havde puffet til sidst - fordi jeg ræsonnerede, at interessen for den gule hang sammen med kuglerne... Det gjorde den dog ikke, og det VAR i den gule pakke, kilden var gemt.
Hvad lærte jeg så af det, udover at det "bare" var et sjovt søg?
Det er VILDT svært for mig som fører, når jeg skal slippe kontrollen, og jeg ikke ved, hvor kilden er! Udover at det endnu er for svært for Selma, så skal jeg uden tvivl arbejde rigtig meget med blindsøg, så jeg lærer både at læse hende og stole på hende (og Molly for den sags skyld..)

Så blev det tid til en lille pause med mulighed for at få lidt at spise og yderligere snak. Paul og jeg fik da også tid til at tale lidt om HTM og Freestyle, både egne programmer og planer samt mere generelt - tophyggeligt!

Derefter stod den på frit søg i laden, og her var der i dén grad tale om forstyrrelser: Hø, mus, katte og alverdens dejlige dufte i rigelige mængder, men lille seje SuperSelma fravalgte det hele og gik bare i gang med søget, hvor hun fandt 6 ud af 7 parrede duftkilder. Hun var oppe, hun var nede, og hun var fuldstændig upåvirket af miljøet, både dufte, men også lyde og overflader og niveauforskelle - hun er topsej, den lille tøs!
Under dette søg oplevede vi to ting, der er værd at tage med i den fremtidige træning:
Selma gik hele tiden tilbage til udgangspunktet og søgte ud derfra. Dvs når hun havde fundet en kilde, gik hun tilbage til den første og søgte videre derfra til den næste. Da den var fundet, gik hun retur til den første og søgte ud derfra igen osv.
Derudover begyndte der i høj grad at komme signaler, der var til at læse. Selma logrer konstant under hele søget, men når hun er tæt på kilden, kommer der turbo på, og halen kører i dobbeltakt eller mere, så hun er lige ved at lette.


Igen lod jeg Selma finde ro og "indtage" omgivelserne inden søget

Luftkilde placeret "flyvende" på en ledning

Duftkilde placeret i høet

Duftkilde placeret højt på gitter

Gad vide, om der er noget her?


Denne "halekommunikation" fortsatte i aftenens sidste søg: Køretøjssøj på en traktor - her var placeret 4 parrede søg, og vupti-vupti i løbet af et splitsekund var de fundet.


Duftkilde placeret på trinbræt

Duftkilde placeret på fælgen - og halen er sat på turbo


Vi afsluttede en rigtig hyggelig, sjov og lærerig aften med evaluering, præmieoverrækkelse til de 3 vindere af julesøget og uddeling af gaveposer til alle. Efter 5 timer var både hunde og førere godt trætte - jeg var i hvert fald efter at have været i gang i 17 timer, og jeg var i virkeligheden nok også mere træt end Selma...
Jeg bliver gang på gang imponeret over min lille powerprinsesse, der er så fantastisk dygtig i en alder af bare 7 måneder (snart 8 - time flies when having fun). Jeg bliver imponeret over hendes arbejdsiver, hendes drive, hendes gå-på-mod og hendes evne til at lære. Og jeg er i dén grad imponeret over det niveau, hun har allerede nu, selvom vi kun har trænet nose work i 20 dage, og selvom vi først påbegyndte parringen 6 dage forinden. Wauw, hun er sej, min lille SuperSelma!


Powerprinsessen og hendes gavepose, hvis indhold hun selvfølgelig deler med Molly
(Alle fotos: Tina Hougaard)

Kommentarer

Populære opslag