Julesøg med Turbotøsen

I dag har Turbotøsen og jeg var på Nose Work-kursus (Julesøg - øvede) hos Tina og Hougaard & hund - en superfed og lærerig formiddag.

Vi lagde ud med en kort præsentationsrunde, og derefter blev vi delt i to hold med fire ekvipager på hvert.
Det betød, at det ene hold lavede søg sammen med Tina, mens det andet selvtrænede med hjælp fra Leif, medhjælpende medbragt husbond, der placerede duftkilderne. På den måde fik vi trænet en del blindsøg, både på hestetrailer (køretøjssøg) og udendørssøg, hvilket var lige, hvad vi (eller rettere jeg...) havde brug for, så det var rigtig fint.
Da vi var færdige udenfor, var det tid til julesøget inde i teorilokalet. Det var et beholdersøg bestående af en masse indpakkede gaver, og i én af dem lå der en duftkilde (lavendel).


En del af pakkerne i julesøget


Jeg satte Molly på, og på rekordtid gik hun direkte hen og markerede den ene pakke, så jeg valgte at gå med den og melde markeret. Efterfølgende talte vi lidt om, hvorvidt jeg burde have ladet Molly afsøge resten af pakkerne, men eftersom hendes markering af pakken var så tydelig, var der ingen grund til det.


Den markerede pakke (nej, det er ikke Molly, der har markeret hul i papiret)


Resultatet af julesøget måtte vi pænt vente på, så efter en kort pause gik vi i gang igen.
Her stod den på søg i butikken, hvor der var gemt fire duftkilder. Da Molly var træt og ikke havde samme drive og intensitet, som hun plejer, valgte jeg, at lade hende finde de tre af dem og derefter afbryde, for ikke at ende med en dårlig oplevelse eller alternativt blive nødt til at hjælpe hende med at finde kilden.


Jeps, der var den ene duftkilde...
Foto: Tina Hougaard

Den anden...
Foto: Tina Hougaard

Og den tredje
Foto: Tina Hougaard


Sidste søg var i laden, og her var også tomme søg for at teste, om hundene går på synet. Det lader det ikke til, Molly gør, og den ene gang, jeg har prøvet det af hjemme, reagerede hun da heller ikke på de tomme søg.
Også i laden valgte jeg, at lade Molly finde og markere to af de fem udlagte duftkilder, da jeg vurderede, at hun var for træt til, at det ville give mening at bede hende finde dem alle - hellere slutte med en succes.


Molly får tid til at tage miljøet og duftene ind, før hun sættes i gang
Foto: Tina Hougaard


Tæt på...
Foto: Tina Hougaard


Og en succes sluttede vi bestemt med, da det viste sig, at Molly havde været topsej: Hun vandt 1.præmie i julesøget - bare 13 sekunder tog det Turbotøsen at lokalisere og markere den rigtige beholder/pakke.
SÅ sejt! Hun er en stjerne, min lille turbotøs.


Sejeste vinder af julesøg for øvede
Foto: Tina Hougaard

Første Nose Work-roset
Foto: Tina Hougaard

Fin roset, julemand og godtepose
Foto: Tina Hougaard

Kommentarer

Populære opslag