Handicapvenlig nose work

I går var desværre  sidste gang på Lonnis nose workhold i DKK-regi - heldigvis kommer der et nyt efter ferien, så der håber jeg, at jeg kan deltage.

Først en stor tak for Lonni for at lave træningen handicapvenlig, så jeg kunne være med på alle søgene. Jeg havde ellers varslet, at jeg kun ville tage de søg, der ikke lå for langt fra p-pladsen, og at jeg bare ville tage begge tøserne med og så skifte mellem dem, så jeg ikke fik overbelastet min ankel unødigt. Men Lonni havde lavet alle søg så tæt på, at der var minimal transport.

Vi lagde ud med et søgeområde bestående af det nederste af en ståltrappe, et stykke mur, 6 havestole og en lille palle/bord. Her var der placeret et ukendt antal dufte - en såkaldt clear round - vi havde 2½ minut til at afsøge området, og inden vi gik ind i området, skulle vi lægge en strategi, så vi sikrede os, at hunden kom omkring i hele området.

Min strategi var at starte med trappen, bevæge mig langs muren, derfra til de tre bagerste stole, bordet/pallen og til sidst til de sidste tre stole.
Jeg synes, det gik rigtig fint, og Selma var helt med på idéen - de få gange, hun valgte noget andet end det, jeg bad hende om, fik hun lov at tjekke hurtigt, da jeg ikke ville forhindre hende i at være "obedient to odour". Da hun ikke tydeligt markerede noget, bad jeg hende gå tilbage, så vi kunne følge "søgeplanen", og det gjorde hun rigtig fint.
Da Selma havde fundet og markeret 6 fund, og jeg mente, vi havde været i hele området, meldte jeg færdig og belønnede Selma. Det viste sig at have været en god plan, da hun havde fundet alle kilderne, og da jeg meldte færdig, var der 10 sekunder tilbage.


Paul og Max i gang med clear round


Derefter tog vi et område med to dufte placeret på et stort skur, og så et søg med to dufte på et trådhegn - her fandt både Molly og Selma kun den ene, og de fik ikke lov at blive ved, til de fandt den, da jeg gerne vil have, at de søger ordentligt til at starte med. Jeg vil ikke have, de får en idé om, at det er ok at sjuske og først slå snuden til, når de har dalret rundt i området et stykke tid, så jeg afbrød, og de mistede muligheden for belønning ved kilde nummer 2.

På stensætningen/muren var der tre små søg. Det første var "bare" et søg med en kilde. Det næste var et højt og ikke tilgængeligt klasse 2-søg (Selma fandt den ikke, og jeg brugte samme strategi som ovenfor - belønnede dog for at hun søgte fint - mens Molly fandt den) Det sidste var et højt og et lavt søg placeret meget tæt.

Til sidst var der et køretøjssøg med to biler og en kilde på hver.


Molly efter køretøjssøg


Begge tøser kom godt igennem alle søg, på nær det "bemandede" søg hos Lonni, hvor kun Selma var på, og jeg var rigtig godt tilfreds med begges (og egen!) præstation.

Endnu en hyggelig nose workaften sluttede og dermed også forløbet - jeg håber, vi ses efter sommerferien!




Kommentarer

Populære opslag