Hygge-nose work med plads til refleksioner

Til gårsdagens nose worktræning hos Lonni i DKK valgte jeg at tage Molly med - både fordi Selma har lavet mest hen over weekenden og pinsen, mens også fordi, jeg trængte til at hygge mig lidt med Molly. 
Lidt hyggetræning uden de store krav og forventninger og tid alene sammen med Mollypigen, var lige det, jeg trængte til, og jeg er ret sikker på, Molly var godt tilfreds med den prioritering.

Lonni havde lavet 5 forskellige søg, hvoraf hun selv stod ved det ene.
Molly og jeg var i gruppe med Paul og Lene, og vi startede ved det "bemandede" søg. Her havde Lonni lavet et afgrænset område med såvel, lavendel, eukalyptus som forstyrrelsesdufte.
Molly var noget påvirket af at søge med andre hunde i nærheden. Hun er vant til at søge alene og uden nogen (udover Selma) i nærheden, og det syntes hun uden tvivl, var sværere end at finde kilderne.
Hun fandt dog to af kilderne uden problemer, mens jeg fik hjælp til at afgrænse området, da hun manglede den sidste, og så fandt hun også den uden problemer.

Næste søg var et søg med 3 lavendelkilder og 3 forstyrrelsesdufte, som var sat fast i muren - troede jeg...
Molly fandt to af kilderne, og jeg valgt kun at lade hende gå igennem en gang, så jeg var spændt på, hvor mange de andre ville finde... Max fandt også kun to, og Paul måtte trække Max væk fra bænken midt i søget. Pia gik ind, og gik direkte mod bænken, hvor der selvfølgelig sad en kilde...
Refleksion:
  1. Spørg altid hvordan området er afgrænset, og hvad der hører med.
  2. Når hunden trækker væk fra muren og ind mod midten, er det ikke nødvendigvis fordi, den ikke har forstået, at den skal søge på muren, men måske fordi den rent faktisk er "obedient to odour"
Da Pia var færdig i området, sendte jeg Molly ind for at afsøge bænken, og vupti kom der en hurtig, flot og tydelig markering.

Tredje søg var lavet mhp struktureret søg og var sat som zig-zagmønster i en stensætning - Molly er ikke der, hvor hun søger i det mønster af sig selv, men der er klart fremgang.

Fjerde søg var først et hjørne og derefter opadgående i stensætning, altså første kilde i hjørne, anden kilde lavt, tredje kilde lidt højere...... femte kilde højt.
Bortset fra det faktum, at Molly enormt gerne ville hoppe op på stensætningen, når jeg prøvede at guide hende til at søge opad, så gik det rigtig fint med det søg, og jeg fornemmede en god forståelse.


Svært ikke at hoppe op, men der var den!

    
Sidste søg var et område med 3 kilder, som Molly klarede flot på trods af begyndende træthed.

En rigtig hyggelig aften i selskab med min allerbedste Turbotøs 💖

Kommentarer

Populære opslag