Kan man blive afhængig af Nose Work?

Sådan har jeg det virkelig i øjeblikket... Jeg bliver helt høj af det og må have det daglige Nose Work-kick! I går var et af de større og længerevarende kick - 2 timers træning med begge tøser i Køge Marina.

En masse fede søgeområder og en virkelig fed og ganske nørdet ting, som jeg bestemt vil tage med i min videre træning: Et kladdehæfte og blyant stak op af min bukselomme i samtlige to timer.

Og hvorfor så det?

Planen var som følger:
1) Kig på søgeområdet og dan et overblik
2) Noter tidsestimat, altså hvad der forventes brugt på søget
3) Start stopuret og tag søget
4) Noter den aktuelle tid og evaluer

Mega nørdet og megafedt, og som bonus gav det mig en helt anden struktureret tilgang og et bedre overblik over de enkelte søg.

Vi varmede op med et "køretøjssøg" med 2 kilder på containeren og 1 på gravkoen.

De fik begge kun lov at gå en enkelt gang rundt om hvert "køretøj", måske 1½ da jeg ville være sikker på, at de fik dækket det hele, men heller ikke fik lov at gå hovedløst rundt.
Selma fandt 2 af kilderne, og Molly fandt alle 3.


Køretøjssøg


Første søg, der blev sat tid på var "Grøn skurvogn"-søget, som ses nedenfor.
Jeg satte tiden til 2 minutter, og der var 2 kilder og 1 forstyrrelse: 1 lav lavendel, som sad ved kosten på fejemaskinen, 1 eukalyptus, som sad højt og inde i midten af pallestakken og dermed var utilgængelig, og der var en blank beholder med papirlommetørklæde og menneskefært.


Grøn skurvognsøget



Selma:
Tid: 2 min og 16 sekunder.
Lav lavendel: Nem og hurtigt fundet.
Høj, utilgængelig eukalyptus: Svær at lokalisere, og svært at beslutte, hvornår den var "god nok".
Forstyrrelse: Ingen reaktion
Generelt: Jeg startede Selma ved den grønne skurvogn, og planen var at gå området struktureret. Bortset fra at hun fløj ned til kosten med den første kilde, gik det også ret fint. Ved pallerne vist hun ret hurtigt, at der var noget, men at hun ikke kunne lokalisere det med det samme, så vi fortsatte resten af området igennem, og da hun igen oven på vognen viste interesse mod pallerne, gik vi tilbage, og hun arbejde sig fint ind på kilden.

Molly:
Tid: 1 minut og 27 sekunder.
Lav lavendel: Nem og hurtigt fundet.
Høj, utilgængelig eukalyptus: Svær at lokalisere, men relativt nem at beslutte sig for.
Forstyrrelse: Ingen reaktion.
Generelt: Jeg startede også Molly ved den grønne skurvogn, og planen var igen at gå området struktureret, og hun gik også fint ned langs væggen, men gik forbi kosten for lynhurtigt at vende om, finde kilden og markere. Da vi kom over til pallerne, kom vi ikke videre, da Molly hurtigt viste, at der var noget i området og ikke rigtig ville videre. Hun fik arbejdet sig rigtig flot ind på kilden og markeret mellem pallerne. 

Tiden på "bådholdere-søget", som ses nedenfor, satte jeg til 3 minutter. Der var igen 2 kilder og 1 forstyrrelse: 1 lav lavendel på sidste bådholder, 1 høj eukalyptus i et hul på næstsidste bådholder og 1 metalbøtte med hundesavl.


"Bådholdere-søget"


Selma:
Tid: 2 min og 29 sekunder.
Lav lavendel: Nem og hurtigt fundet.
Høj eukalyptus: Svær at lokalisere, skulle frem og tilbage nogle gange.
Forstyrrelse: Ingen reaktion
Generelt: Jeg startede Selma foran den første bådholder, og min plan var at tage dem systematisk en for en, men hun havde andre planer... Hun tog den ned på forsiden af dem allesammen, gik mellem nr. 4 og 5, bagom og direkte til den lave lavendelkilde. Derefter fik jeg guidet hende rundt på den samt den fjerde, hvor hun tydeligt slog ud på den høje eukalyptuskilde, men brugte en del tid på at lokalisere den, før hun flot stak hele snuden ind i hullet og markerede den.

Molly:
Tid: 1 minut og 33 sekunder.
Lav lavendel: Nem og hurtigt fundet.
Høj eukalyptus: Svær at lokalisere, skulle frem og tilbage nogle gange.
Forstyrrelse: Ingen reaktion.
Generelt: Jeg startede også Molly foran den første bådholder, og min plan var også her at tage dem systematisk en for en, men hun havde også andre planer... Hun tog den i stedet ned på bagsiden af dem allesammen, gik bagom den sidste, fandt og markerede den lave lavendelkilde. Derefter fik jeg guidet hende rundt på samme måde, og også Molly slog tydeligt slog ud på den høje eukalyptuskilde, og havde lidt nemmere ved at lokalisere den, før hun også stak hele snuden ind i hullet og markerede den.

Tiden på "Cykelstativ og skur-søget", som ses nedenfor, satte jeg også til 3 minutter. Der var 2 kilder: 1 lavendel på undersiden at stakittet rundt i skuret og 1 utilgængelig eukalyptus bagpå skraldespanden.


"Cykelstativ og skur-søget"


Selma:
Tid: 3 min og 41 sekunder.
Lavendel: Lidt svær at lokalisere.
Utilgængelig eukalyptus: Ret svær at lokalisere, skulle frem og tilbage mange gange.
Generelt: Jeg startede Selma foran cykelstativerne og bad hende afsøge dem først. Trillebør og skraldespand sprang hun over for at gå direkte til skuret, som hun først afsøgte udvendigt og derefter indvendigt. Hun fandt hurtigt lavendlen, men kunne ikke nå den fra bordet og hoppede ned igen. Da hun havde fundet og markeret den, søgte hun videre inde, hoppede op på bordet for derefter at planke den ud over stakittet!!! Udenom igen og tilbage til skraldespanden, hvor kilden blev fundet efter en del ture frem og tilbage.

Molly:
Tid: 2 minut og 9 sekunder.
Lavendel: Hurtigt fundet.
Utilgængelig eukalyptus: Ret svær at lokalisere, skulle frem og tilbage en del gange.
Generelt: Jeg startede også Molly foran cykelstativerne, som hun tog fra modsatte side end Selma. Hun gik bagom skuret for derefter at gå direkte ind og finde lavendelkilden. Eukalyptusen på skraldespanden var lidt sværere, men hun lokaliserede og markerede den fint.

Tiden på "Trillebør og vand-søget", som ses nedenfor, satte jeg til 2½ minutter. Der var 2 kilder: 1 lavendel på stolpen ude på badebroen og 1 eukalyptus i dækslet i asfalten.


"Trillebør og vand-søget"

"Trillebør og vand-søget"


Selma:
Tid: 1 min og 53 sekunder.
Lavendel: Nem og hurtigt fundet.
Eukalyptus: Nem og hurtigt fundet.
Generelt: Jeg startede Selma ved kanten af bygninger og bad hende tage dem ned, hvilket gik fint. Derefter tog vi tingene i midten af søget, gik direkte over kilden i dækslet, og hun så næsten ud som om, hun fik stød, da hun fløj tilbage og markerede den. Dernæst ud på badebroen, hvor hun fortsatte derud af, indtil jeg kaldte hende tilbage (det var svært med alt det dejlige vand!!) og bad hende søge broen af på vejen ind. Kilden på stolpen blev lokaliseret og markeret med det samme.

Molly:
Tid: 1 minut og 54 sekunder.
Lav lavendel: Nem og hurtigt fundet.
Høj eukalyptus: Lidt sværere, hvilket nok skyldes manglende forventning om den placering.
Generelt: Bortset fra at Molly havde sværere ved kilden i asfalten, lignede hendes og Selmas søg hinanden til forveksling.

Selma fik et ukendt søg, som jeg under normale omstændigheder ville have taget uden line, da det var svært at håndtere både line og min egen placering mellem tætpakkede borde-bænkesæt.


Selmas ukendte søg


De første 30-45 sekunder spildte jeg, fordi jeg ikke fik lavet den struktur, jeg egentlig gerne ville have lavet, og først efter fundet og markeringen af den første kilde, indførte jeg strukturen. Den sidste kilde var svær, men det lykkedes os, og jeg var rigtig godt tilfreds med den tidsmæssige læring, der var i det for mig og med Selmas arbejde.

Molly fik også et ukendt søg, som jeg også ville have taget uden line under normale omstændigheder og af fuldstændig samme grunde. Dog er det noget nemmere med line på Molly, da hun ikke har samme tempo som Selma.


Mollys ukendte søg


Første kilde fandt Molly også relativt nemt, men det andet gav nogle flere problemer. Jeg var dog ret sikker på, at det var placeret inde mellem de opstablede borde-bænkesæt, da Molly blev ved at kredse rundt der og prøvede at finde andre veje ind. Jeg fik udpeget stedet, og jeg fik belønnet Molly, da hun kom så langt, hun turde. Rigtig fint søg, hvor jeg egentlig var ret glad for at kunne se på Molly, i hvilket område, den var, selvom hun ikke turde gå helt ind.

Molly fik endnu et ukendt søg, men der var det tydeligt, at hun lige havde brug for at ryste det forrige søg af sig, da det var noget ukoncentreret efter hendes ellers superflotte arbejde ved samtlige af de andre søg.


Mollys sidste søg


En fuldstændig fantastisk og mild forårsaften med de bedste hundepiger bekræftede mig endnu en gang i, hvor fantastisk nose work er!!

Kommentarer

Populære opslag