Nose Workprøver på Garbogaard

Hele dagen i går, som i HELE dagen, blev brugt sammen med begge tøserne til nose workprøve på Garbogaard.

Det er første gang, vi prøver at stille i begge klasser på én dag, og eftersom det endte med at blive et maratonarrangement med 80 deltagere, var jeg noget spændt på, hvordan Molly ville klare det efter næsten hele dagen i bilen. Mere om det senere.

Vi lagde ud med NW2, hvor Selma stillede for anden gang, og jeg var rigtig spændt på, hvordan hun ville klare det svære miljø med masser af forstyrrelser.

Vores gruppe startede med beholdersøg og derefter indesøg.
Beholdersøget bestod af 18 pizzakasser placeret inde i hallen og nede på kunstgræsset, som heldigvis ikke gav nogle problemer for Selma.
Hun strøg lige ind og markerede den første kasse, det var korrekt, og vi løb ud og belønnede, jeg tog mig god tid til at lukke lommen igen, og trække vejret dybt, før jeg sendte Selma ind igen. Derefter gik hun noget mere systematisk til værks, præcis som anvist, og gik hen til den næste kasse og markerede den. Og jeg huskede at færdigmelde søget!!!


Beholdersøg


Superfed start at få!!! Selma var knivskarp, og jeg havde både ro og overblik - alt var godt.

Derefter videre til indesøget, som jeg var meget spændt på, og som jeg var noget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle tage med eller uden line, da der var virkelig meget at sidde fast i, men på den anden side ville jeg heller ikke spilde tid på, at Selma skulle hen og tjekke fåreskind og andet godt ud, som lå udenfor området... Jeg endte dog med at blive enig med mig selv om, at starte uden  line - jeg kunne altid tage den på igen. Det viste sig at være en god beslutning, og det fungerede godt!
Selma fandt hurtigt den første kilde, som var lav og tæt på indgangen. Den anden kilde havde jeg en meget klar indikation af, hvor var henne, men Selma var ikke tydelig nok, til jeg ville markere for den, så vi lod tiden gå, og var i øvrigt topglade for det søg også! Selma havde knoklet, og jeg havde igen bevaret roen og overblikket, samtidig med at jeg traf den rigtige beslutning om den anden kilde.


Indesøget med den første kilde placeret nede og lige inde til højre

Indesøget med den anden kilde placeret i flamenco blokkene øverst til højre


Ved banegennemgangen efter prøven viste det sig, at jeg havde ret i min antagelse om, hvilket område kilden var placeret i, hvilket var rigtig fedt!

 Derefter var der pause, inden holdene byttede, og vi skulle til hhv køretøjs- og udesøg.

Køretøjssøget var lidt svært, men Selma fandt den første kilde på den lille ATV´er. Derefter gik hun igen videre til hestetraileren, hvor vi havde været, så måske burde jeg bare have stoppet søget, da hun havde fundet den første, men det gjorde jeg ikke. Hun markerede på et rør på siden af traileren, hvilket desværre ikke var korrekt. 
Jeg forstod det ikke helt, for selvom vi havde fået 30 sekunders varsel, var jeg ret sikker på, jeg ikke havde presset Selma til at lave en fejlmarkering, hvilket hun heller ikke plejer at gøre. Men igen havde Selma arbejdet pænt, og jeg bevarede ro og overblik.


Køretøjssøg


Det viste sig ved efterbanegennemgangen, at der var krabbeskaller placeret som forstyrrelse, der hvor hun markerede, og jeg blev mere rolig, for så var der en forklaring, og jeg vil langt hellere have en markering på en forstyrrelse, end en fejlmarkering på ingenting.

Til sidst var det udesøget, som jeg også var meget spændt på, fordi det var en meget anderledes område, end vi er vant til. Det ville nok have været bedst for Selma at søge uden line, men eftersom der var heste i fold med stødhegn meget tæt på, turde jeg ikke.
Selma fløj ind og gik i gang, men hun var slet ikke sit sædvanlige selv, så da hun efter lang tids knoklen fandt den ene kilde, valgte jeg at færdigmelde og stoppe søget. Hun fandt en lav kilde i en liggende træstamme, og jeg var ret sikker på, der også var en høj kilde i et af træerne, med da Selma ikke var tydelig nok, lod vi den være.


Udesøg

Udesøg

Udesøg


Et meget spændende og sjovt område, som vi klart skal træne på, men jeg tror, Selma tænkte en blanding af spor og parkour, for hun søgte helt anderledes, end hun plejer, og hun klatrede rundt på stammerne. Efter omstændighederne, som var virkelig svære for hende, arbejdede hun virkelig flot, og jeg var glad for min beslutning om at stoppe søget efter det første fund.
Ved eftergennemgangen viste det sig, at der var en høj kilde i et træ, så også her havde jeg ret, og det er jeg superglad for, selvom vi ikke fandt den.

Vi fandt 5 ud af 8 kilder og fik 2 fejl for en fejlmarkering, hvilket jeg synes er topsejt, når det kun var anden gang, vi stillede i klasse 2. Allergladest var jeg dog for, at Selma havde knoklet, havde søgt flot og var glad hele vejen igennem, og jeg havde nået min målsætning om at kunne bevare roen og overblikket og samtidig træffe de rigtige beslutninger under vejs. Så vi gik ud til bilen som verdensmestre - intet mindre!!!

Ved præmieoverrækkelsen viste det sig dog, at vi havde vundet beholdersøget, fik en 3.præmiering med 62,5 point og fik en samlet 3.plads ⭐⭐⭐ Sejeste lille babyhund!! ⭐⭐⭐




Inden banegennemgang i NW1, som Molly skulle stille i, var der frokost og ombygning af banerne, hvilket gav tid til lidt ro og hygge med Liv, der kom over middag.

Vi var enormt mange mennesker i klasse 1 - 60 stk vil jeg skyde på, mod 20 i klasse 2 - så banegennemgangen blev delt i 2. Vores hold startede også på inde og beholdersøget.
Efter ca 6 timer i bilen, var jeg spændt på, om Molly var i stand til at arbejde godt og koncentreret, men det var hun i allerhøjeste grad!!!

Indesøget klarede hun i stiv pote:




Beholdersøget, som jeg ellers var lidt bekymret for, fordi hun ikke bryder sig om at være inde i hallen, klarede hun fabelagtigt under de omstændigheder:




Så var der pause, og jeg lagde verdensmester nummer 2 i bilen, så hun kunne hvile inden runde nummer 2.

Udesøget gik også supergodt:




Og lige sådan køretøjssøget:




I både ude- og køretøjssøget "spildte" jeg nogle sekunder på at vente på en ordentlig markering, hvilket viste sig at være en rigtig god beslutning i køretøjssøget, da første markering var der, hvor forrige hund havde fejlmarkeret (lige langt nok fra kilden)

Jublende løb vi tilbage til bilen: Molly havde fundet alle fire søg, og så vidt jeg vidste, havde vi ikke fået nogle fejl, men igen det vigtigste: Vi var flyvende og følte os som verdensmestre. Molly var topsej og glad, og igen havde jeg overblik, ro og is i maven!
Jeg havde regnet ud, at vores præstation måtte række til en 1.præmiering, men jeg blev noget overrasket, da det viste sig, at vi blev nummer 3 i beholdersøget og samlet 4.vinder. ⭐⭐⭐ Allerbedste Turbotøs ⭐⭐⭐




Udover at dagen var lang, for lang, var den hyggelig og virkelig god - wauw, hvor har jeg bare verdens allerbedste sortlinger!!!
Meget trætte og megastolte kørte vi efter 11 timer på farten hjem og følte os som verdensmestre ❤️❤️❤️ Sikke en dag!


Verdens bedste sortlinger




Kommentarer

Populære opslag