Nose Work - Nye udfordringer

Onsdag aften var kølig, meget blæsende og fyldt med nose work.

Søget på billederne nedenfor tog jeg blindt med Selma, og efterfølgende kendt med Molly, der var 3 kilder, 1 i et rør, 1 i jordniveau og  under broen.
Selma havde et par udfordringer undervejs... Det var svært ikke at spise græs, og hun ville gerne derud, hvor der havde været andre hunde, og hvor der duftede. Hun fandt de 2 af dem ved første gennemløb af området, mens hun måtte have lidt hjælp til den sidste - jeg havde en mistanke om, hvor den sad, det holdt stik, og jeg hjalp hende op ved at bede hende hoppe op og støtte på min arm.
Molly fandt relativt nemt de to første, og med lidt hjælp fandt hun også den sidste.






Nedenstående søg med 3 kilder, tog jeg kun med Selma.
Den første kilde, hun fandt, voldte lidt problemer, men hun klarede det superflot, og jeg fik rigtig gode informationer ved at se på, hvad hun gjorde på modsatte side af duften. Hun blev ved at søge opad, og hovedet vendte bagover, og en klokke ringede: Tænk modsat! Selvfølgelig vidste jeg hvor kilden var, så på den vis var det nemt nok at konkludere sådan, men det var virkelig fedt at kunne se på hende, hvad der sker med de høje kilder.



Selma indkredser en høj kilde bagved sig...

Der var den! (Lavendel)

(Eukalyptus)

(Eukalyptus)


Igen 3 kilder i nedenstående søg, som både Molly og Selma også tog. 
Der var en relativt nem kombiduft i "gyngerne", en relativt nem lavendel i kanten ved faldunderlaget, og en ret svær lavendel i rebstien. Både Molly og Selma havde svært ved at lokalisere den - der var ingen tvivl om, at de vidste, der var noget i området, og selvom jeg bad dem afsøge rebene, virkede det som om, de ikke kunne se dem - de blev i hvert fald ved at gøre noget andet, og det tog sin tid, før jeg fik dem til at undersøge nettet, og dermed kilde kilden.



(Lavendel)

(Lavendel)


Det interessante ved søget nedenfor var, at Selma igen søgte højt på muren under rutschebanen og lagde hovedet bagover , og jeg bad hende søge modsat, hvor hun fandt kilden. Molly gik direkte under rutschebanen og tog kombiduften derfra. Hjørnet med eukalyptus var meget svær for begge, og lavendel i muren var også svær, men det gik, da de tog de fra den modsatte side.




I søget nedenfor, som kun Molly tog, var både klatrevæg med lavendel og hjørne med eukalyptus nemme, mens rutscherøret med lavendel var meget svær. Igen virkede det som om, hun ikke kunne se rørene, og der måtte mange opfordringer til, før hun fandt ud af, at hun kunne hoppe op ad dem.



(Lavendel)


Selma fik endnu et blindt søg med 3 kilder, 2 på vippedimserne og 1 på klatrestativet nedenfor.
Hun hoppede rundt på og over alle de blå "dimser", og det endte med, at jeg måtte bede hende tage hver enkelt i et struktureret søg a la et beholdersøg, og så gik det rigtig fint - problemet var bare, at hun havde svært ved at snuse midt i alle springene. Klatrestativet havde roterende bund, der bevægede sig, når man gik på den, men heldigvis var det intet problem.
Molly tog jeg søget med efterfølgende, og hun syntes også, det var en fest, at hun kunne kombinere nose work og parkour.






Parkour kendetegnede også Mollys sidste søg, som var blindt...
Relativt nemt fandt hun en kilde i muren og under bordet, og da vi ikke fandt mere, tog vi området modsat. Molly hoppede ganske overraskende op på bordet, hvilket var fint, men hun plejer at "spørge" først. Hun havde tydeligt færten af noget, hun hoppede ned, og jeg bad hende søge højt på muren. Her "pegede" mod højre med snuden, hvorefter hun hoppede op på muren!!! Hun blev vist selv lige så overrasket, og hun måtte lige gå et par gange frem og tilbage, før hun begyndte at snuse effektivt og derefter fandt kilden på skraldespandene.




Endnu en fed og lærerig omgang nose work, hvor jeg tager følgende fokuspunkter med: Reb og rør eller måske bare ting, der stikker mærkeligt ud, er svære for både Molly og Selma.

Kommentarer

Populære opslag