How about no?! Eller: Here, have another prop...

Nogle mennesker bruger lørdag aften på at sidde foran fjernsynet, andre bruger den på at træne hund. I går gjorde jeg det sidste, og at det var i rigtig godt selskab, gjorde bestemt ikke min aften mindre fantastisk.

Johanna lagde ud med teori om signalstyring, -fasthed og -respons, om at reglerne er vigtige - er der problemer, må man spørge sig selv, om hunden rent faktisk kender reglerne?
Hav styr på signalerne - no slobbyness! Don't go down the slippery road...

For at teste noget af det, vi lige havde talt om, kom Johanna rundt til os på skift med en balje, og inden hun satte den på gulvet, skulle vi komme med vores bud på, hvad hunden ville gøre.
Mit bud var, at Selma ville sætte forbenene op, selvom vi har arbejdet lidt på, at hun kun gør det på signal. Det viste sig dog, at hun lavede snudedut på den. Hellere det end feet-up, men der er stadig plads til forbedring.

Næste øvelse var: Beskriv en adfærdskæde og udfør - Johanna fortæller, hvad hun reelt ser af signaler.
Jeg valgte en sekvens fra vores program: Cirkle, slalom, follow - Cirkle er på både verbalt og visuelt signal, da jeg drejer modsat, slalom ditto, da man ikke kan lave slalom uden at lave en åbning at gå igennem, og follow ligesådan, da der er en rekvisit at gå ud på. Heldigvis har jeg ikke andre signaler, som jeg ikke er opmærksom på, men Selma går primært på det visuelle i slalom i stedet for det verbale, som det gerne skulle være.

Netop det med slalommen kiggede vi på i min første individuelle tid, og det er noget, jeg vil arbejde videre på.
Det samme gør sig gældende for Kig-adfærden, som vi også kiggede på - umiddelbart vil jeg overveje at flytte armen i stedet for at bede hende gå tilbage, men det må jeg lige få kigget lidt mere på.

Min individuelle tid brugte jeg på at få input og idéer til et klasse 2 program til Selma. Ikke fordi vi er på vej videre til FS2 foreløbig, men fordi jeg har brug for noget nyt at træne på og træne hen mod.

Jeg fik masser af gode idéer - og en ny rekvisit... (Deraf overskriften) Et stort nøglehul, som, jeg regner med, skal laves af en stor murerbalje. Jeg mente nok, jeg havde en liggende, og den fandt jeg frem her til morgen, så nu skal jeg bare finde ud af, hvordan den skal laves.


Kæmpe nøglehul in spe
 

Nu skal jeg have fundet på mindst 5 forskellige adfærd/kæder med nøglen, mindst 5 forskellige adfærd/kæder med baljen samt mindst 5 forskellige måder at illustrere at Selma guider mig hen til nøglehullet.

Det passede vist Selma fint, at hun ikke var på i den individuelle tid, da hun tilsyneladende var træt efter formiddagens træning.


Det har været en hård dag


Nu skal struktur, planlægning og målsætning på plads efter træningen - heldigvis gjorde jeg det efter sidste træning, så jeg kan evaluere på mine målsætninger.

Evaluering af mål siden sidst:

  • Miljøtræning af de første 3 adfærd i vores start skulle være igangsat, og det kan man vist roligt sige, at den er.
  • Hvorfor driller twisten til tider? Jeg er der ikke, men jeg er tættere på, og umiddelbart tænker jeg, at der ligger noget i belønningsforventningen.
  • Kig-adfærd skulle være indlært, og det er den.
  • Det var planen at kigge på på adfærden til selfietricket, men den har jeg valgt at gemme lidt.
  • Challengen skulle jeg overveje, hvordan skal udføres, og adfærd skulle være igangsæt - og der er både planlagt og igangsat.
Når jeg har været til træning med Molly hos Johanna i dag, skal jeg have samlet op på de to træninger samt den fra i går formiddag, og så skal der lægges planer og trænes videre.   

Kommentarer

Populære opslag