Læring og planer - om HTM/Freestyle

Anja og jeg mødtes 1 time før HTM/Freestyletræningen for at træne lidt Nose Work.
Inden da havde Anja sat 4 søgeområder op med 2 kilder i hver, så det var ren luksus bare at komme og tage søgene.
Planen var egentlig at tage både Molly og Selma med, men Selma var træt efter weekenden, så jeg blev enig med mig selv om, at hun havde bedre af at blive hjemme og slappe af, så kun Molly kom med. Hun var nok også en anelse træt, og der var heller ikke den store energi i hende, men hun klarede nu alligevel de 4 søg rigtig fint.

Som jeg skrev forleden dag, havde Anja bedt os tænke over 3 læringspunkter fra konkurrencen i lørdags, og hvordan vi ville arbejde med dem fremadrettet.

Mine læringspunkter fra turene i ringen med Molly:

  • Molly synes, det er svært at være i ringen, hun synes, det er svært med alle menneskerne og alle hundene, og hun bliver lidt usikker. Vi har ikke været i ringen længe, og det kan mærkes, at det ikke er vedligeholdt, så fremadrettet er der ikke noget, der hedder pauser i konkurrenceregi - vi skal vedligeholde det, og vi skal ind i ringen, også selvom vi ikke har noget program.
  • Belønningsstrategi skal ændres! Molly har en helt klar forventning om at finde en belønning væk fra mig, og det var tydeligt i lørdags, at hun ledte efter den, så det er slut med afstandsbelønning, og til de næste par konkurrencer vil jeg prøve at vente med at belønne, til vi er ude ved buret igen.
  • Klart definerede mål og planer for den enkelte tur i ringen er et must for mig, så det skal være på plads før hver konkurrence.

Fællestiden gik med en snak om ovenstående og en enkelt forstyrrelsesøvelse.

Min individuelle tid gik med snak og planlægning, da jeg stadig syntes, det er svært, der hvor vi er lige i øjeblikket, men jeg fik tankerne på plads og er nu klar til at få lavet programmer færdige, sætte mål og derefter planlægge min træning - et af de første punkter er anskaffelse af et spejl til positionstræningen.

Frustrationen og tvivlen blev vendt til gå på mod og lysten til at komme i gang NU!


Sandie havde is med til hundene, hvilket Molly var svært tilfreds med
 

Kommentarer

Populære opslag