HTM detaljekursus eller Gør din HTM-hund stærk

I onsdags var Liv, Choice, Molly og jeg på HTM-nørdekursus hos Anja: HTM-detaljekursus eller som Anja sagde i løbet af aftenen: Gør din HTM-hund stærkere.
Egentlig ville det være en ganske rammende titel til det kursus, da mange af øvelsernes formål er at gøre hunden stærkere og at give den noget ansvar - noget jeg i hvert fald godt kan blive væsentligt bedre til.

Vi lagde ud med øvelsen jorden rundt, dog med et twist. I stedet for bare at kaste godbidder hele vejen rundt og få hunden ind i position, skulle vi samtidig undersøge styrken af vores verbale signal ved at kaste godbid i forskelle retninger og variere mellem at kalde ind i de forskellige positioner.
Jeg brugte Heel og Fu, da det er de eneste, Molly kan indtage, og konklusionen var, at jeg skal huske at sige mit signal endnu tidligere, selvom jeg er blevet bedre. Samtidig skal jeg holde mine hænder stille, så jeg ikke får lokket Molly ind i den forkerte position, fordi jeg står og fumler, og endelig kunne jeg se, at Molly er stærkere, end jeg troede, men var hun først endt i den "forkerte" position, havde hun meget svært ved at løsrive sig igen.

Jeg havde selv ønsket næste øvelse, men endte med at ønske, jeg ikke havde gjort det, da outcomet ikke var videre opløftende. MEN det var informativt, og jeg ved, hvad der skal trænes på, så det var nu alligevel rigtig fint!
Det var igen en undersøgelse, denne gang af starten.
  1. Hvornår skal hunden have signal for at nå at være klar?
  2. Hvad sker der, når signalet afgives i stilstand?
  3. Hvad gør armene?
  4. Hvilket ben starter?
  5. Hvor stort er første skridt?

For at starte fra en ende:

  1. Lige inden bevægelse, men heller ikke meget før -når jeg står og fedter og fumler rundt for at blive klar til at tage første skridt, går luften af ballonen.
  2. Molly spænder op og tripper med forbenene.
  3. Armene gør ikke noget, men hænderne giver 4 godbidder inden start - HVER GANG!
  4. Højre, men jeg skal prøve at eksperimentere med venstre, for øjnene kigger mod højre.
  5. Et lille skridt for at advare og give mulighed for at følge med.
Det knapt så sjove, men meget interessante, ved denne øvelse var, at Molly havde markante hoveddyk, når der ikke var godbid i hånden, så jeg skal have prøvet med en targethånd for at se, om det kan give mere stabilitet. Derudover tøver jeg alt, alt for længe, før jeg begynder at gå.

Den sjove leg eller motivationsfangeleg, havde jeg også ønsket, og det var absolut lige så fedt og opløftende denne gang, som sidst vi lavede den.
Bare det at gøre det til en leg, og ikke et nederlag, hvis hunden ikke "fanger" en, løsner op og gør det virkelig sjovt!
Jeg aftalte med Liv, at hun bestemte retning og tempo, og så var det ellers bare at følge med, for både Molly og mig. Vi havde begge en fest, Molly logrede, så halen var ved at falde af, og hun var megasej

Til sidst lavede vi en "haletest", denne gang i 8-tal.
Vi har prøvet den tidligere, dog kun ligeud, og det er superfascinerende at se, hvordan hundenes haler arbejder med balancen. Hvordan koncentration, balance, forståelse mm gør en kæmpeforskel i på, hvor meget og hvordan, der logrer.
På Molly kunne vi se en stor forskel i buerne på 8-tallet - koncentration og sikkerhed i indersiden af buen fik hende til at spænde op, mens hun var mere loose på ydersiden og på længderne. Virkelig interessant.




Sådan 3 timer i skønt og nørdet selskab flyver af sted, så det er fantastisk, at Anja allerede nu er kommet med en dato for next level!

Kommentarer

Populære opslag