Advarsel: Kan indeholde spor af pral!

Med fare for at gentage mig selv, og med fare for at lyde som en blærerøv:

Jeg ELSKER tirsdagens jagttræning hos Aino og Du og din HUND, og Selma er en stjerne! ✮✭✮✭✮

Vi lagde ud med lineføring og fri ved fod a la brugsprøvebanen - Helt bestemt godkendt: Løs snor under lineføringen, og lillefisen blev hos mig under fri ved fod, men rent nørdemæssigt, er der plads til forbedring i forhold til f.eks. Selmas position, som jeg gerne vil have lidt mere lige.
Bliv i sit og hjemkald valgte jeg at ændre til bliv i sit, gå tilbage og belønne i position, lineføring tilbage, rolig afslutning i sit og kæmpefest med trækkeleg.
Vi var på en ad gangen, og de andre trænede ro i mens - undervurderet, men fantastisk træning.

Dernæst stod den på stopfløjt og WAUW, hun er sej, min lille minimyre!
Vi lavede stop med udløb til udlagt belønning, og jeg skal love for, at der er smæk på - kun en enkelt gang, da jeg ændrede setup, tøvede hun, men ved næste repetition var der knald på igen.
Selma skulle lige finde ud af, at det ikke var efter 1-2 meter, hun skulle sætte sig, men på mit stopfløjt. Eller rettere: Den knapt så kvikke fører blev prikket til af den kvikke træner, der sparkede et lille buzzword ind... Uforudsigelighed!
Ingen tvivl om, at Selma forventede at blive fløjtet hurtigt ned og ude på lang afstand, hvilket i sig selv er rigtig fint at kunne, men efter et par meters løb satte hun farten ned i forventningen om at få signal til at sætte sig.
Det fik vi ændret i løbet af det træningspas, så jeg endte med at kunne fløjte minimyren ned på kort og på lang afstand samt tæt på og langt fra den udlagte belønning - stolt hundfører!
Bonus: Vi fik trænet bliv i sit med og uden distraktioner og på godt 15 meter.

Tid til apportering og her har jeg virkelig svært ved at få armene ned!
Vi trænede knaldapportering eller rettere: IKKE at knalde! Jeg kastede, Selma sad, jeg kastede, Selma sad, jeg kastede osv. Det blev til alt fra kast ud på 15 meter til kast op i luften 1 meter foran, og samtidig fik vi igen trænet på bliv i sit. Naturligvis med masser af belønninger undervejs og afbrudt af leg ind i mellem - et par gange fik hun lov at løbe, og her lavede hun to perfekte apporteringer inkl. rolig aflevering til hånd og i sit foran - sejeste SuperSelma ❤❤❤

Det er ikke fordi, vi når ret mange øvelser pr. træningsgang, men jeg elsker, at der er tid til at gå i dybten og nørde med de enkelte øvelser - hellere få øvelser, der til gengæld bliver arbejdet intenst med, end en masse øvelser, man skøjter let hen over, men alligevel aldrig lærer ordentligt.


Fra lufteturen inden træning


Jeg havde ikke set det komme, men jeg kan mærke, at Powerprinsessen og jeg på ingen måde er færdige med jagttræningen.


Kommentarer

Populære opslag