Snuden i sporet-søndag inkl sportræning del 3 - træning 10

Vi elsker at bruge næsen!
Eller rettere: Hundene elsker at bruge næsen, og jeg elsker at arbejde med dem på den måde, så søndagens program var lige i skabet for os alle tre - ret heldigt.

Selma og jeg startede dagen med en luftetur - naturligvis med indlagt bliv i sit - inden vi kørte mod Danstrup Hegn, hvor vi havde en aftale med Charlotte Thomsen.

Kæk og frejdig på morgenturen


Vi startede med at lægge spor: 2 x 400 meter med kasse og wiedergang til Selma og 400 meter til Lemon. Ved samme lejlighed fik jeg kigget lidt anderledes på terrænnet efter at have været på stifinderkursus først torsdag og siden lørdag - det var egentlig ret spændende at se på det med nye øjne. Og som ekstra bonus blev jeg helt skarp på, hvordan sporstart, sårlejer og sporslut hhv trampes til, og blodet lægges.
Mens sporene fik lov at ligge, gik vi en lang og hyggelig tur i skoven med de to jævnaldrende krudtugler.

Begge spor var omkring 400 meter lange, 3 timer gamle, lagt på krondyr, med 20 ml blod og med hhv opstart i kasse, to knæk og en wiedergang.
Det fokus Charlotte og jeg havde aftalt at have, hang heldigvis rigtig godt sammen med min træningsplan.

Træningsplan for Selma uge 7-9 (13/2-5/3-2017):

Spor nummer 1:
  • Wiedergange: Selma gik ud i wiedergangen, slog op, runderede og fandt tilbage ad sporet. Her fik jeg rigtig god feed back fra Charlotte i forhold til at få åbnet op, trække baglæns, så snart Selma kigger tilbage, lade linen ligge og lade hende arbejde, indtil hun får fat i sporet igen. Selma kom tilbage, tog knækket snorlige og fortsatte ud af sporet.
  • Større søgeradius/mere rem: I flg planen bliver jeg stående i sporkernen, og lader Selma arbejde ude i en remlængde, men det var slet ikke nødvendigt, da hun gik lige i sporet hele vejen.
  • Sideløbende markeringer: Intet nyt siden sidste træning, men planen er at få trænet så stærk en markering op, at jeg kan få tid til at komme frem og undersøge sporstart og sårlejer undervejs.
  • Generelt: Jeg var yderst tilfreds med minimyrens præstation - ikke så meget pjat der!
    Opstart i kassen, som også var et af fokuspunkterne, gik rigtig fint. Jeg satte med vilje Selma lidt skævt på, for at hun skulle arbejde lidt mere, men hun gik direkte op til sporstart og tog sporet op.

Spor nummer 2:
  • Wiedergange: Selma sprang wiedergangen over, men tog knækket snorlige og fortsatte ud af sporet.
  • Større søgeradius/mere rem: Samme som ovenfor.
  • Sideløbende markeringer: Sammen som ovenfor.
  • Generelt: Jeg var igen yderst tilfreds med minimyrens præstation, dog gik hun forbi sporslut... Meget mærkeligt, og hun slog først op 20-25 meter efter. Charlotte og jeg blev enige om, at hun nok er gået på ræv, hvilket der lugtede af omkring sidste knæk, da hun heller ikke viste tegn på at være gået på frisk vildt, hvor hun typisk ændrer adfærd.
    Opstart i kassen gik igen rigtig fint, og billedet var fuldstændig det samme som, ved første spor.

Helt generelt var jeg rigtig godt tilfreds med minimyrens præstationer, og Charlotte var heldigvis enig. Hun så en hund, der elsker, hvad hun laver, og som er meget sikker på sporet. Føreren skal heldigvis bare fortsætte, som hun gør, og Charlottes kommentar var, at det ser meget lovende ud.
Det må vi så håbe, holder stik til 20 timers prøven i april.

De fokuspunkter, jeg har taget med mig, og som jeg vil arbejde videre med, passer heldigvis rigtig godt sammen med næste del af træningsplanen:

Uge 10-12 (6/3-26/3-2017):
  • Forstyrrelser
  • Større søgeradius/mere rem
  • Sideløbende markeringer
  • Jeg har tilføjet et nyt punkt: Større kasser mhp at sætte tempoet ned
  • Jeg gentager et punkt: Wiedergange

Dvs i den kommende periode, hvor jeg i øvrigt ikke har planer om at træne ret meget spor, vil jeg lave større kasser, måske 30x30 meter eller 40x40 meter, i forsøget på at sætte tempoet i opstarten ned. Samtidig vil jeg træne markeringer sideløbende mhp at få en tydelig markering af sporstart/anskudsstedet.
Derudover skal der trænes wiedergange, så umiddelbart bliver det korte spor men med fokus på de to elementer, og evt to spor i stedet, så vi kan få dobbelt op på elementerne.  

Det var en superhyggelig og meget udbytterig formiddag i skoven sammen med Charlotte, og da jeg åbnede buret i bilen ved hjemkost, lignede Selma en, der godt kunne være blevet liggende der en rum tid.


Er vi allerede hjemme?


Hjem med Selma, drikke en kop kaffe og af sted sammen med Molly for at mødes med Aino, Nemo og Saga.
Jeg havde lovet Aino at hjælpe hende videre med sportræningen, så vi mødtes ved Ballerup, gik en tur i skoven og lagde derefter spor til Nemo og Saga - 2 stk til hver, og det gik supergodt!
Efter endnu en gåtur lavede Aino to blinde nose work udendørssøg til Molly - også det gik supergodt!

Vel hjemme efter en, på alle måder, dejlig dag, kiggede jeg på skridtmåleren på min telefon, og det gav pludselig rigtig god mening, at jeg var noget træt i mine ben...


Så forstår jeg bedre, jeg er træt i benene...


Molly og Selma var også noget brugte og spenderede aftenen på at hygge sig i den store pude.


Søde og trætte

Kommentarer

Populære opslag