Når negativt er positivt

Egentlig var det slet ikke tid til test for hjertelungeorm endnu, men da jeg kender vanvittigt mange, hvis hunde er blevet testet positiv indenfor ganske kort tid, OG jeg syntes, Molly og Selma havde rømmet sig/hostet på det sidste, valgte jeg at samle ind til tests.

Da jeg afleverede prøverne på Sallingvej Dyreklinik torsdag eftermiddag, kunne dyrlæge Maja bekræfte, at antallet af hjertelungeormtilfælde er eksploderet - de er kommet langt tidligere i år, eller de har, nok mere korrekt, slet ikke været væk hen over vinteren, der har været så mild.


Udbredelsen af hjertelungeorm i DK taget fra hjertelungeorm.dk


Da jeg fredag eftermiddag var på vej til møde i DRK Midtsjællands sporinstruktørteam ringede Maja med svar på prøverne - og sjældent bliver man så glad for, at noget er negativt!
Heldigvis var begge prøver negative og fuldstændig uden spor af hjertelungeorm. Jeg talte lidt med Maja om forekomsten, stigningen i antal tilfælde og brugen af hundene, så vi blev enige om, at de skal testes igen medio maj-medio juni. Ikke at vi kan forebygge, men så kan vi i hvert fald tage det i opløbet, før et evt angreb bliver for massivt.
Årsagen til deres småhosteri skal nok findes i en af de vira, der har floreret, og som ikke er kennelhoste - de fleste klarer den selv, så jeg sætter min lid til, at det bare har været noget forbigående, der er væk igen.
Men i hvert fald er det dejligt at vide, at de er fri for hjertelungeorm, og at vi med god samvittighed kan tage hul på den kommende konkurrence- og prøvesæson.

Resten af aftenen blev brugt i hyggeligt selskab til møde med sporinstruktørteamet og ikke mindst med dejlig mad og gode, konstruktive debatter.

Kommentarer

Populære opslag