Sportræning del 4 - træning 13, forstyrrelsestræning og skideballe

For en sjælden gangs skyld havde vi ikke et fuldt program på en lørdag, men kun tricks med begge tøserne, og eftersom den står på sporprøve i næste uge for Selmas og mit vedkommende, var det oplagt at få gået et sidste spor inden da.
Jeg lagde derfor et spor i går eftermiddags, som var godt 600 meter langt, lagt med dåklove og 40 ml schweiss og med en liggetid på 17 timer.


Selmas spor

Uge 10-12 (6/3-26/3-2017):
  • Forstyrrelser: Ikke trænet på dette spor - faktisk overhovedet ikke trænet i denne periode, så det punkt skal med videre til næste træningsplan.
  • Større søgeradius/mere rem: Igen fik Selma omkring en remlængde at arbejde i, mens jeg blev stående i sporet. Det fungerer fint i skov, og hun får mulighed for at arbejde noget mere frit end på asfalt.
  • Sideløbende markeringer: Det går supergodt, når vi træner det inde i stuen - Selma søger og frysemarkerer. Hun holder markeringen superfint, selv når jeg skubber til hende, så det er ved at være tid til at tage træningen med ud, tænker jeg.
  • Jeg har tilføjet et nyt punkt - Større kasser mhp at sætte tempoet ned: Kassen i dag var omkring 30 x 30 meter. Selma lægger stadig ud i et vanvittig højt tempo, men i og med kassen er blevet større, kommer tempoet ned efter et stykke tid, og Selma fandt sporstart fint. Jeg satser på, at det er vejen til at få en mere rolig opstart, så det er uden tvivl noget, jeg fortsat vil arbejde med.
  • Jeg gentager et punkt - Wiedergange: Jeg havde lavet 2 wiedergange, og desværre gik ingen af dem ret godt, så her skal også arbejdes videre.
  • Generelt: Ikke et vildt imponerende spor, og jeg synes på ingen måde, vi er klar til næste weekends sporprøve, men jeg håber, at en dårlig generalprøve er lige en succesfuld præmiere...
    En ting, jeg nok skal have in mente, er, hvor jeg lægger mine spor. I virkeligheden aner jeg ikke, hvor mange spor, jeg krydser, når jeg lægger spor i Ballerup og Risby. Det er fin afledning, men når jeg reelt ikke ved det, er det svært at reagere på det og tage højde for det.


Selma var nu heldigvis ganske tilfreds med sig selv

Egentlig er det tid til at lave ny træningsplan, men jeg har besluttet at vente til efter næste weekend, når vi har været til prøve - planen kommer til at tage udgangspunkt i resultatet, udfordringerne og de kommende mål lægges derefter.
Dog skal følgende fokuspunkter i hvert fald med:
  • Kasser op til 40 x 40 meter mhp at nedsætte tempoet.
  • Wiedergange.
  • Forstyrrelser på sporet.
  • Asfaltspor mhp at øge sporfastheden.
  • Forstyrrelser.
  • Markeringer.

Dagens minde på facebook, som er meget apropos, kom lidt bagpå mig:


Dagens minde på fb


Det er kun ét år siden, Molly og jeg bestod første sporprøve - anlægsklassen i Sverige. Det er vildt, hvad der er sket på det år, der er gået: Udover ufattelig mange gode timer på sporet, er det blevet til to 1.præmieringer på 400 meter/3 timers sporprøver og to 1.præmieringer på 400 meter/20 timers sporprøver med Molly og en 1.præmiering på 400 meter/3 timers sporprøve med Selma - plus et par 0´er.

Efter dagens sportræning, stod den på tricks først med Molly og derefter med Selma.

På Mollys hold var vi blevet bedt om at tage ting med, der kunne ligge på jorden og ting, der kunne sige lyde... Selvfølgelig med henblik på forstyrrelsestræning! Der blev lavet en lille ring med fastgjorte - flagrende - plastikposer, edderkopper, liner, legetøj mm. På skift var vi i ringen, hvor vi efter eget valg lavede øvelser eller postioner, mens der blev forstyrret uforudsigeligt: Ind imellem var der stille, ind imellem kom der lyde, blev kastet med ting, råbt, hoppet, løbet ind i ringen osv.
Det er helt fantastisk at se, hvordan alle hundene har rykket sig og at se, hvor gode de er til at tackle forstyrrelser. Det er virkelig imponerende!!
I den individuelle tid udnyttede jeg chancen for yderligere forstyrrelsestræning, da jeg ikke har muligheden for at træne det på egen hånd. Anja forstyrrede igen i startposition på skorstenen, og jeg synes, det er helt vildt, så meget Molly har rykket sig - det er så fedt!! Samtidig fandt vi ud af, hvor der skal sættes ind næste gang, så vi kan arbejde videre og gøre startpositionen endnu stærkere - jeg elsker forstyrrelsestræning!

På Selmas hold arbejdede vi med 8- tal og turn, eller dvs Selma og jeg arbejdede med indlæringen af 8-tal. Derudover fik jeg en lille - velfortjent - opsang af Anja: Jeg forlanger alt for lidt af Selma, har alt for lave kriterier, og er for uskarp i opstarten af øvelserne med hende.... Som Anja meget ledende spurgte: "Hvad hvis det var Molly, der havde lavet det der?" "Havde du rost Molly for det der?" "Havde du belønnet Molly for det der?" Eftersom svaret var nej, må jeg jo give Anja ret - jeg nurser babyhunden, der ikke rigtig er en baby mere, lige vel meget, for hun kan jo sagtens!... Point taken og tak for skideballen!

Kommentarer

Populære opslag