Back on track - jagttræning

Back on track!
Tilbage på sporet!
Endelig jagttræning igen!
Godt nok bare på sidelinjen og bare selvtræning, but still... Jagttræning igen!

I går var Selma og jeg til jagttræning hos Du og din HUND. Da holdet er fyldt, Selma kan øvelserne i forvejen, og vi venter på opstart af næste hold, har vi fået lov at selvtræne samtidig med, at jagtholdet træner.
Det er fedt på mange måder: Vi får trænet med forstyrrelser, vi får trænet målrettet og intensivt, og vi får rent faktisk gjort det. Og gør vi det ikke, bliver vi jo aldrig klar til brugsprøven.

Eftersom Selma er kommet i første løbetid, blev vi placeret i det fjerneste hjørne, så det passede fint, at vi skulle selvtræne.
Aino er begyndt at uddele sedler med plan for dagens træning, hvilket er rigtig smart, da det giver et overblik over, hvad der kan trænes, når man ikke er "på". Specielt for mig, der stod længere væk og samtidig selvtrænede, gav det rigtig god mening.
Mens jeg gjorde klar til at gå i gang med træningen, tankede op med godbidder, legetøj mm, læste jeg på sedlen. Selma tænkte åbenbart: "Hmm, vi er til træning, hun holder noget op foran mig, vi generaliserer... Ok, jeg kan da også godt holde fast i et stykke papir, hvis du synes!"


Uplanlagt generalisering af hold fast


Vi kom godt omkring lineføring både med og uden line, stopfløjt, bliv i sit, apportering, selvkontrol og som noget helt nyt: Dæk... Tænk, 12 måneder gammel, og Minimyren kan ikke dække - i hvert fald ikke på kommando. Hun kan dog ikke bebrejdes, da det er føreren, der ikke har lært hende det.

Jeg var lidt spændt på, om Selma ville være påvirket af løbetiden uden træningen, men det var hun heldigvis ikke. Hun var den samme glade, ivrige og topmotiverede lille SuperSelma, som hun plejer at være. 

Kan kun sige én ting: Good to be back!

Kommentarer

Populære opslag