Schweissprøve i Mineslund

Selma og jeg har i dag været på schweissprøve afholdt af Dansk Ruhår Klub på Lerchenborg og Mineslund, Kalundborg.
Prøveleder var Uffe Beck Andersen, som også var dommer på hold 2 (400 meter/20 timer og 1000 meter/20 timer), og Henning Hansen var stifinder på mit spor.
Kl.8 var der fælles morgenmad og lodtrækning om sporene, men da Selma lige er gået i løb, skulle vi først møde op kl.12.30 - ren luksus.
Det betød til gengæld også, at vi kørte direkte ud til sporet, og Selma fik dermed ikke tid til at akklimatisere sig eller blive vant til området, men på den anden side lå hun heller ikke i bilen og blev træt. Det er svært at sige, hvad der er bedst, men for mig var det ren luksus i hvert fald.

Da vi ankom ude ved sporet, var dommer og stifinder klar, og vi gik i gang med det samme. Kassen blev anvist, Selma fandt ret hurtigt sporstart og traskede stille og roligt ud af sporet. De første 100 meter var i tæt brombær, men det gik fint og roligt fremad. Derefter kom der et stort område med anemoner, og kort efter var første knæk. Selma begyndte at rode lidt rundt, og vi fik første tab. Derefter kom vi fint tilbage på sporet igen, og det gik roligt fremad indtil andet knæk, hvor vi igen fik tab. Vi var hoppet over tre vandløb, og jeg var i tvivl om, hvorvidt vi skulle have været ovre det sidste. Det viste sig ikke at være tilfældet, vi fik vores tab, men vi fandt igen frem til sporet. Desværre valgte jeg ikke at tro på Selma, da hun begyndte at gå rundt nede i vandløbet - jeg troede, hun var taget på badeferie - og efter 15 minutter i det område, var der ved at være udsolgt hos os begge, og dommer sagde, vi skulle til at komme videre. Tilbage på den anden side af vandløbet fandt Selma sporet, men der var ikke mere koncentration tilbage hos den bette, ja heller ikke hos mig.

Der var ingen præmieringer på nogle af overnatningssporene i dag. Det var et lækkert område at gå i, men det var svært - massiv regn på sporet hele natten har ikke gjort forholdene ret gode.
Helt skidt var det dog ikke, og jeg er på mange måder stolt af Minimyrens præstation på sporet i dag: Dommer og stifinder sagde, at hun uden tvivl var den hund, der havde arbejdet bedst på overnatningssporene i dag, hvilket er dejligt at vide, selvom det ikke førte til en præmiering. Hun fik ros for at være grundig og for at lave mange og flotte markeringer undervejs på sporet, og jeg var superglad for at se, hvor godt hun arbejdede på trods af løbetid - der var knapt så stor kapacitet som vanligt, men 45 minutters sporarbejde i et fornuftigt tempo og med god koncentration langt det meste af tiden, dét kan jeg bestemt ikke klage over.


Træt efter dagens strabadser


Resten af dagen har der været udsolgt hos den bette, og hun skal have sig en velfortjent fridag i morgen, mens Molly og jeg skal af sted til HTM i Roskilde.

Kommentarer

Populære opslag