Match to sample - part II

For præcis 1 måned siden, startede Sortlingerne og jeg på et Match to Sample-forløb hos Johanna.

Sidste gang var første gang, og vi har naturligvis fået trænet lidt i mellemtiden. Ikke så meget som ønsket, men sådan er det jo ofte, og månedens inspirationstricks har jeg af samme grund fravalgt - MTS har uden tvivl højst prioritet.

Først var det Mollys tur, og jeg synes, hun har lidt svært ved at knække den - eller VI har, for hun er jo ikke alene i det her. Det viste sig, at vi havde fået lavet en stirrekonkurrence i stedet, og da vi fik brudt det, så det ud til at gå bedre, så nu arbejder vi mod forhåbentlig snart at kunne introducere den 3.genstand. Ikke forhåbentlig for antallet af genstande, men fordi det i så fald betyder, at Molly har fanget konceptet.




Selma er fuldstændig steady på 3 genstande, så vi har introduceret 4 - her er hun også megasej, men det skal lige stabiliseres.
Om det er placeringer, antal repetitioner, genstande eller noget helt fjerde ved jeg ikke, men der er noget, der kokser ind i mellem.


 


Så nu skal vi træne videre og samle data i mens, så vi kan få knækket den nød. 
Jeg startede den første dataindsamling i går til træningen ved at planlægge rækkefølgen af genstandene - der kom fejl på den sidste, så om det er placeringen (placering 3), genstanden (hvid kop) eller antallet af repetitioner (7), ved jeg ikke, men det skal jeg finde ud af nu.




Det er virkelig sjovt og lærerigtig og samtidig frustrerende og svært at have to hunde, der både er på så forskellige niveauer og arbejder så forskelligt, men det ændrer ikke på, at jeg er megafan af Match to Sample og allerede glæder mig til næste gang!

Kommentarer

Populære opslag